Unia z Litwą tworzyła nowe szlaki handlowe zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Te wewnętrzne to głównie szlak Narwią do Poznania przez Toruń, drugi przebiegał przez Warszawę, do Wrocławia przez Radom, jeszcze inny do Krakowa przez Lublin. Jeszcze w XV w. powstały też szlaki: Węgry - Bałtyk (tzw. miedziowy), Ruś - Niemcy (futra na Zachód), Bałtyk - Morze Czarne. Ten ostatni szlak wzmocnił głównie Lwów, zwłaszcza po upadku Bizancjum, gdy Turcy przejęli nadczarnomorską Kaffę.





Zastanawiając się nad rozwojem materialnym Polski i analizując ten problem warto sobie postawić pytanie, czy Polska w ogóle kiedykolwiek była silna gospodarczo i dobrze zarządzana oraz czy podstawy materialne naszego państwa były osadzone na solidnym gruncie? Jak określić i jak należy rozumieć termin silne gospodarczo państwo? Cechami bogatego państwa są stan skarbu królewskiego (w późniejszych okresach skarbu państwa), rozwój infrastruktury, stabilność polityczna, jakość prawa, pozycja względem czołówki światowej, potencjał demograficzny... itd. Podkreślić należy wyraźnie, że militarne zwycięstwa Polski często powodowały duże straty materialne i właściwie nie zawsze okres zwycięstw równał się okresowi dobrego stanu gospodarczego państwa. W naszych dziejach zbyt rzadko krytycznie się pisało o historii gospodarki, o złym zarządzaniu.








