A.D.: 20 Kwiecień 2024    |    Dziś świętego (-ej): Agnieszka, Teodor, Czesław

Patriota.pl

Że nikt ci nie powie, żeś głupi, przez to mądrym nie jesteś.
 Aleksander hr. Fredro

 
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Błąd
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.

Na dwóch kołach. Subiektywnie o polskich motocyklach – WSK. Cz. 1

Drukuj PDF

Tags: Hobby

Motocykl. Słowo to budzi wiele skojarzeń, często skrajnych. Jedni upatrują w nim i jego użytkownikach zbiór nieszczęść wszelakich lub wiążą z nim nadzieje dla rozwoju polskiej transplantologii. Inni wręcz przeciwnie: jako sposób wyrażenia swojej osobowości lub jako odskocznię od monotonii dnia codziennego. Nie inaczej było 50 czy 25 lat temu, kiedy motocykliści byli postrzegani jako straceńcy gnający na złamanie karku przez wieś. Motocykl sprawiał, że w kraju epoki Polski Ludowej, szarej i nijakiej, życie mogło nabrać choć trochę kolorów...

Motocykl. Słowo to budzi wiele skojarzeń, często skrajnych. Jedni upatrują w nim i jego użytkownikach zbiór nieszczęść wszelakich lub wiążą z nim nadzieje dla rozwoju polskiej transplantologii. Inni wręcz przeciwnie: jako sposób wyrażenia swojej osobowości lub jako odskocznię od monotonii dnia codziennego. Nie inaczej było 50 czy 25 lat temu, kiedy motocykliści byli postrzegani jako straceńcy gnający na złamanie karku przez wieś. Motocykl sprawiał, że w kraju epoki Polski Ludowej, szarej i nijakiej, życie mogło nabrać choć trochę kolorów. Nie musieliśmy się już gnieść w zakładowym autobusie, który co dzień rano dowoził nas do zakładu pracy. Mieliśmy alternatywę transportową. W latach 50-70. ubiegłego wieku, motocykl był tym czym Fiat 126p w latach 80. - niedrogim i ekonomicznym środkiem transportu. Władza ludowa, dostrzegając potrzebę ludzi, wydała decyzję o produkcji taniego i niezawodnego motocykla dla szerokiej rzeszy użytkowników, który byłby prosty w obsłudze. Tak oto narodziła się historia polskiego motocykla marki WSK. Zapraszam do lektury.

Początek produkcji motocykli WSK w Wytwórni Sprzętu Komunalnego (WSK,  stąd nazwa dla motocykla) w Świdniku sięga 1954 r., gdzie przeniesiono część produkcji motocykli WFM z Warszawskiej Fabryki Motocykli. Model nosił oznaczenie M06. Był to ten sam motocykl produkowany pod dwoma różnymi markami. Jednoślad posiadał prosty dwusuwowy silnik o pojemności 125 cm3, który generował 5 KM przy 4800 obr./min, a v-max wynosiła 70 km/h. Całość była zasilana gaźnikiem. Pierwsze WSK-i miały dość prymitywne zawieszenie przednie, oparte na teleskopach sprężynowych. Tylnie zawieszenie pracowało już na resorach tłumionych olejem. Nie zmienione, były produkowane do końca 1958 r.

Wraz z nastaniem 1959 r. fabryka wypuściła dwa nowe modele motocykli WSK. Motocykle oznaczone  numerami M06-Z i M06-L były produkowane równolegle w latach 1959-1964, jako  rozwinięcie konstrukcji M06, w których wprowadzono wiele zmian konstrukcyjnych w celu polepszenia własności trakcyjnych i zwiększenia wygody jazdy. W modelach tych zastosowano silniki o zwiększonej mocy znamionowej do 6,2 KM, nowe bardzo wygodne siodło, tylne amortyzatory teleskopowe o starannie dobranych charakterystykach sprężyn i tłumieniu olejowym. W modelu M06-Z (bardziej luksusowym) wprowadzono ponadto amortyzatory teleskopowe przednie z tłumieniem olejowym, koła z pełnymi piastami, głębokie błotniki chroniące w większym stopniu użytkownika przed błotem i wodą, oraz trwałe i estetyczne powłoki antykorozyjne (chrom). W obu tych modelach wzmocniono ramę motocykla.

Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku wykonała również, na zamówienie Polskiego Związku Motorowego, krótkie serie motocykli sportowych. Motocykl M06C, crossowy, był przeznaczony do wyścigów terenowych. Konstrukcję jego oparto na podwoziu motocykla M06-Z, wzmacniając wiele zespołów przez zastosowanie wysokogatunkowej stali. Równocześnie zmniejszono maksymalnie ciężar motocykla. Jako źródło napędu zastosowano silnik S01-Z2S o pojemności 125 cm3 i mocy 9 KM z czterostopniową skrzynką biegów. Motocykl "Sarenka" MR15 był motocyklem przeznaczonym do zawodów rajdowych. Konstrukcja jego jest oryginalna, nie spotykana w innych modelach polskich motocykli. Rama otwarta, tłoczona, spawana z dwóch symetrycznych połówek zapewnia łatwy dostęp do wszystkich zespołów motocykla. Motocykl wyposażono w silnik S01-Z2S.

W latach 1954-1964 Wytwórnia Sprzętu Komunalnego w Świdniku wyprodukowała ponad 200 000 motocykli. Do tej liczby trzeba wliczyć około 10 000 motocykli marki WSK oznaczonych symbolem M06 Z-150. Motocykl był produkowany tylko w 1960 r. i charakteryzował go silnik o większej pojemności 150 cm3 i większa moc, która wynosiła 6,6 KM. Z bliżej nie wiadomych przyczyn zaprzestano produkcji tego modelu, który nie różnił się, oprócz silnika, od bliźniaczych M06-L/Z. Te ponad 200 000 motocykli stanowiło niejako preludium do rewolucji, jaka miała się rozegrać na polskich drogach wraz ze wprowadzeniem nowych modeli marki WSK. Ale o tym już w kolejnym artykule z serii Na dwóch kołach.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama


stat4u